Wednesday, February 27, 2013

AKU MALU MENATAP WAJAH NABI MUHAMMAD

 Apa saja yang dituliskan di wall facebook mesti orang akan like...tetapi apa yang saya sampaikan ini belum tentu orang akan like...sedihhhh

Asslam diingatan..semenjak akhir-akhir ini saya jarang unruk menulis entry "My LiviNG Journey" . Ini kerana saya sering mengambil dan copy beberapa berita penting untuk dimuatkan didalam blog saya ini.

Hari ini Tajuk entry diatas mungkin anda tidak pernah membaca dan tidak tahu bagaimana seorang yang malu menatap Nabi Muhammad S.A.w meninggal dipangkuan nabi tercinta.

Saya faham..apabila ini berlaku kita sering menghukum seseorang itu....kita tidak percaya bahawa Allah juga maha pengampun lagi mengasihi..

Kisah Abid berasa berdosa melihat aurat seorang wanita dengan sengaja dan merasakan telah melakukan dosa zina...

diringkaskan cerita...Abib pun bertemu Rasulullah....Abid mendekati Nabi sehingga lututnya bersatu dengan lutut beginda tetapi masih menundukkan kepalanya.

"Wahai Rasulullah, aku malu melihat wajahmu kerana mataku sudah banyak berbuat dosa!"

Rasulullah lalu bersabda:"mintalah ampun kepada Allah"

Abib itu berkata:"Aku yakin Allah Maaha Pengampun, tetapi mataku sudah banyak buat dosa dan tidak lagi layak menatap wajahmu wahai Rasulullah!"  

Rasulullah bersabda:" Angkatlah Kepalamu!"

Maka abid itu pun mengangkat kepalanya perlahan-lahan lalu bertentang mata dengan  Rasulullah.  Setelah itu dia kembali menundukkan kepalanya dan menangis teresak-esak lalu meninggal dunia di pangkuan  Rasulullah.  Saat itu juga air mata Rasulullah mengalir dan jatuh di atas wajah mayat orang soleh itu.

 Para sahabat yang menyaksikan kejadian itu merasa takjub dan merasa iri hati.  walaupun mereka berjihad siang dan malam tetapi mereka tidak mendapat keistimewaan dan kemuliaan seperti abid itu yang meninggal dunia di pangkuan Rasulullah.

No comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...